
Zaterdag 6 juni jl. heeft De Goude Leeuwin bewezen, dat na ca. 150 jaar de Maassluise Trekschuit het opnieuw mogelijk heeft gemaakt van Maassluis naar Delft te varen. Helaas zonder paard, omdat er niet overal een trekpad is. Dus voeren we op elektriciteit.
Het was spannend omdat we veel bruggen/bruggetjes moesten passeren. De mast eraf, hoofden naar beneden (buitenzitters) en langzaam varen. Het ging alle keren goed. Er bleven enkele centimeters over tussen schuit en brug.
In Schipluiden stapten er stadsgidsen van Delft aan boord. Leuk om ervaringen uit te wisselen. En in de toekomst samen te werken betreffende de vaart Maassluis- Delft.
Vandaar voeren we verder naar Delft om haring op te halen. Dat was keurig verzorgd, evenzo de lunchbroodjes.
Men stond ons op te wachten op de kade. Rond 13.00 uur werd het haringtonnetje symbolisch aan de heren: “Simon Stevin” en “Jan Steen” overhandigd na de speech van Hans Ploeg, waarin hij aangaf hoe men vroeger voer. Doordat men via Noordvliet, Vaardingsevaart naar Schipluiden en Delft kon varen, koste dat veel minder tijd dan met de diligence over modderige paden. Ook toen was tijd geld!
Daar deelden de 4 Gasvrouwen (Viswijven) haring met uitjes uit. Dat viel natuurlijk goed in de smaak!
Aansluitend voer De Goude Leeuwin naar de Schie en de Zuidkolk, waar naar analogie van het schilderij van Johannes Vermeer “Gezicht op Delft” een nieuwe versie werd gefotografeerd met nu 6 trekschuiten!
Na lange voorbereiding een zeer geslaagde tocht.
Fotos: Marjolÿn Kuyper en @thijstuurenhout


